Pomimo szybko rozwijającej się technologii samochodów elektrycznych, wciąż na drogach dominują jednostki spalinowe. Spora część z nich to auta z silnikiem diesla, które działają naprawdę dobrze, ale mają też swoje wady. Jedną z nich jest oczywiście generowanie dużej ilości spalin, w których znajdują się szkodliwe dla środowiska substancje. Z uwagi na ten fakt we wszystkich tego typu samochodach od jakiegoś czasu instalowane są układy DPF, których głównym elementem zawsze jest urządzenie zwane filtrem cząstek stałych. Co ciekawe, można go także spotkać w samochodach benzynowych. Jakie są najważniejsze funkcje tego zaawansowanego technicznie systemu?
W spalinach najbardziej szkodliwe i trujące są cząstki stałe sadzy, które w największym stopniu wytwarzane są przez silniki napędzane olejem napędowym. Układy DPF montowane w dzisiejszych samochodach zatrzymują te cząstki, dzięki czemu nie wydostają się one na zewnątrz, a co za tym idzie, nie trafiają do płuc żadnej osoby. Oprócz tego ich zadaniem jest wypalanie tych cząstek w samym filtrze. Pełnią one zatem niezwykle ważną rolę, ponieważ dzięki nim spaliny są zdecydowanie mniej zanieczyszczone. Aby jednak układy DPF mogły działać efektywnie, podczas eksploatacji samochodu należy posłużyć się specjalnym płynem DPF, który m.in. obniża temperaturę samozapłonu sadzy, a to powoduje jej szybsze wypalenie w filtrze. Jednocześnie przedłuża on żywotność całego systemu i cały czas wspomaga jego funkcjonowanie.