Przekładnie są to urządzenia lub mechanizmy, których zadaniem jest przeniesienie ruchu jakiegoś elementu z napędowego (czynnego) na napędzany (bierny). Dzięki temu zmienia się prędkość i siła albo moment siły konkretnego przedmiotu. Przekładnie wykorzystuje się przede wszystkim w przemyśle – maszynach produkcyjnych, tokarkach, frezarkach ale też w samochodach, rowerach, a nawet zegarach.
Przekładnie mogą występować w różnych rodzajach. Na przykład:
– przekładnia zębata,
– przekładnia ślimakowa,
– przekładnia cierna,
– przekładnia łańcuchowa,
– przekładnia posuwisto – zwrotna.
Istnieje jeszcze inny podział (ze względu na wykorzystany mechanizm działania przekładni). A więc:
– przekładnia mechaniczna,
– przekładnia hydrauliczna,
– przekładnia pneumatyczna,
– przekładnia elektryczna.
Koncentrując się dalej na temacie przekładnii ślimakowej, możemy jeszcze wyróżnić, że jest ona jednym z rodzajów przekładni zębatej. Składa się z dwóch ustawionych prostopadle elementów. Jednym z nich jest ślimacznica (czyli wklęsłe, zębate koło ślimakowe), a drugim śruba z gwintem w kształcie trapezu. Wykorzystuje się ją w napędach wielu urządzeń na przykład w frezarkach. Także w kierownicy samochodowej, dźwigach i podnośnikach. Przekładnia może też być wykorzystywana jako mechanizm samohamowny. Bywa stosowana w produkcji silników i motoreduktorów.
Przekładnie mogą mieć różną wielkość w zależności od przeznaczenia. Z tego też powodu mogą charakteryzować się odmienną wydajnością. Osoby zainteresowane będą mogły zdobyć więcej informacji w tym zakresie, korzystając z odpowiednich, sprawdzonych stron przedstawicieli na rynku.