Czy zauważyliśmy w ostatnim czasie, że podczas jazdy wewnątrz naszego samochodu zrobiło się głośniej? Jeśli dodatkowo huk wzrasta wraz z nabieraniem prędkości, to najpewniej uszkodzeniu uległo jedno z łożysk kół. Ich zużycie jest procesem zupełnie normalnym i naturalnym, sprawdźmy jednak dlaczego tak się dzieje. Dowiemy się też przy okazji jakie czynniki oraz sposób jazdy mogą sprawić, że pożegnamy się z naszymi łożyskami wcześniej, a co wydłuży ich żywotność. Zapraszamy do lektury.
Bardzo wiele zależy od tego, co dzieje się już na starcie, gdy kupujemy nowe łożysko. Warto zamówić produkt dobrej jakości, ponieważ tanie chińskie zamienniki często wykonane są ze słabej jakości stali. Łożysko toczne zamontowane w piaście koła przejmuje bardzo duże obciążenia, każde musi dźwigać jedną czwartą masy całkowitej samochodu. Na tych elementach naprawdę nie można oszczędzać, dochodzi tutaj też bowiem kwestia naszego bezpieczeństwa. Kolejny aspekt to sposób zamontowania. Mechanik powinien to zrobić na specjalnej prasie hydraulicznej, nigdy z wykorzystaniem młotka. Ważne jest też dokręcenie śruby mocującej z konkretnym, wskazanym przez producenta momentem obrotowym.
Łożyska nie lubią nadmiernego ciepła. Jeśli jeździmy dynamicznie, ostro hamujemy, tarcze hamulcowe oraz piasty mocno się rozgrzewają. Przenosi się to na znajdujące się wewnątrz łożyska walcowe, których zużycie wzmaga się. Należy też bardzo uważać podczas jazdy po nierównościach oraz krawężnikach. Zawsze najeżdżajmy na nie pod kątem możliwie zbliżonym do prostego, inaczej cała zwrotnica wraz z łożyskiem zostaje obciążona dużymi siłami bocznymi, do których przenoszenia w normalnych warunkach nie jest przystosowana.