Silnik spalinowy dla dobrej pracy musi posiadać prawidłowy przepływ różnych płynów eksploatacyjnych. Mowa tutaj przede wszystkim o oleju do smarowania i cieczy chłodzącej. Te dwa płyny zapewniają sprawną pracę motoru, ochronę przed zatarciem i przegrzaniem. Dziś sprawdzimy, co zrobić, by układach, gdzie przepływają te ciecze, nie dochodziło do zatorów.
Jeżeli chodzi o olej silnikowy, najważniejsze jest stosowanie takiego, który będzie posiadał odpowiednią lepkość. Tylko w ten sposób możemy mieć pewność, że silnik pewnie odpowiednio smarowany, a w kanałach olejowych nie powstaną spieki i zakrzepy. Mogłyby one bowiem doprowadzić do spadku sprawności smarowania i zniszczenia silnika. Równie istotny jest układ chłodzenia silnika. Do jego napełnienia stosuje się różne płyny chłodnicze, nigdy nie powinno się wlewać tam zwykłej wody.
Płyny muszą bowiem zapewniać stałe działanie antykorozyjne, inaczej wewnątrz kanałów mogłaby zacząć pojawiać się rdza, której fragmenty ostatecznie mogłyby nawet zatkać przepływ przez kanały obiegu chłodziwa. Efekt byłby taki sam, jak przy usterce w układzie smarowania olejem. Należy pamiętać też o tym, aby płyny pochodziły od sprawdzonych producentów. Takie produkty są dostępne na http://sklep.4lift.pl/4035-plyny-chlodnicze-g12/.
Każdy układ ma swoją pompę. Zarówno ta obsługująca układ olejowy, jak i układ chłodzący, musi pracować prawidłowo. Najczęściej ich napęd jest pobierany bezpośrednio z wału silnika lub z paska rozrządu, choć na przykład pompa wody do wózka widłowego Nissan napędzana jest zewnętrznym paskiem i jest odrębną częścią silnika. Umożliwia to jej łatwą wymianę, a także kontrolę stanu technicznego. Pompy muszą pracować bezawaryjnie przez cały okres eksploatacji silnika.