Zdrowie i medycyna

W jakie witaminy warto codziennie zaopatrywać nasz organizm?

Witaminy są niezbędne dla organizmu. Są to składniki odżywcze, których organizm nie może sam wytworzyć i muszą być pozyskiwane z pożywienia. Witaminy są pogrupowane w dwie kategorie: rozpuszczalne w tłuszczach i rozpuszczalne w wodzie.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach to A, D, E i K

Witaminy te są przechowywane w tkance tłuszczowej organizmu i muszą być spożywane codziennie, aby uniknąć objawów niedoboru. Żeby spożywać każdą z nich, opracowane zostały suplementy, które łączą każde z nich – ADEK.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B5 (kwas pantotenowy), B6 (pirydoksyna), B12, kwas foliowy i biotyna nie są przechowywane w organizmie i mogą być wydalane z moczem, jeśli nie są regularnie spożywane. Witaminy rozpuszczalne w wodzie są wchłaniane przez przewód pokarmowy, gdy spożywamy zawierające je pokarmy lub przy zdrowej diecie bogatej w pełne ziarna, owoce i warzywa.

Witamina C

Witamina C ma właściwości antyoksydacyjne, które pomagają chronić organizm przed uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki. Witamina C może również pomóc w zapobieganiu zaćmie i jaskrze.

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B są witaminami rozpuszczalnymi w wodzie, które odgrywają wiele ról w organizmie człowieka, w tym produkcję energii ze źródeł pokarmowych, metabolizm węglowodanów, białek i tłuszczów oraz utrzymanie zdrowej skóry, włosów i paznokci.

Kwas foliowy/witamina B9

Folian pomaga w tworzeniu czerwonych krwinek i zapobiega anemii. Foliany mogą również obniżać poziom homocysteiny we krwi, której wysoki poziom zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca lub udaru.

Podziel się!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

7 + 11 =