Powszechnie wiadomo, że w ramach oferty firmy transportowej znajdują się także usługi spedycyjne krajowe lub spedycyjne międzynarodowe. Spedycja międzynarodowa jest regulowana odrębnymi przepisami. Z tego powodu nie jest objęta obowiązującą w Polsce konwencją CMR (czyli tzw. konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów) z 1956 roku. To właśnie ta konwencja reguluje zagadnienia prawne, które są związane z transportem międzynarodowym czy umowami przewozu.
Spedytor chcąc korzystać z pełni praw mu przysługujących w spedycji międzynarodowej powinien korzystać w swoich zleceniach z tzw. OPWS (czyli Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne z 2002 roku). Ten dokument reguluje prawa i obowiązki stron w zakresie umów spedycji międzynarodowej. O oparciu zasad umowy o OPWS należy wspomnieć w zawieranej między stronami umowie zlecenia.
OPWS zawiera przepisy ogólne, najważniejsze definicje, wskazuje obowiązki spedytora w związku ze świadczeniem przez niego usług spedycji, a także wskazuje jak wygląda odpowiedzialność spedytora za szkodę, która powstała w związku z organizacją przewozu towarów. Tymczasem spedytor jest odpowiedzialny za tzw. winę w wyborze. z tej zasady wynika, że powinien on dołożyć wszelkich starań, aby transport odbył się sprawnie i bez komplikacji. Jednakże spedytor nie odpowiada za przesyłki wartościowe i towary niebezpieczne, o ile zostały zadeklarowane i zaakceptowane przez spedytora w zawartej umowie. Spedytor odpowiada tylko za szkodę, którą jest rzeczywista strata. W ten sposób spedytor jest zwolniony z odpowiedzialności, gdy za szkodę odpowiadają osoby nie pozostające ze spedytorem w stosunkach umownych.
Artykuł dla Portalu Centrala Wiedzy napisał właściciel firmy zajmującej się transportem krajowym z Warszawy, Pan Alex W.